•Test pneumatík E07 na Ďalekom východe
•Test pneumatík E07 v Afrike
O mne Cesty Testy pneumatík Aktuality Diskusia Filmový dokument z cesty
Test pneumatík Mitas

 

 






Test pneumatík Mitas E07 na Ďalekom východe

 magadan1

Sezóna bola v plnom prúde a ja som sa opäť vydal na ďalekú cestu za dobrodružstvom.  I tento krát som siahol po pneumatikách Mitas E07, aby som potvrdil získané skúsenosti z  predošlej  cesty  po západnej Afrike.

Termín a miesto testovania:

Trasa viedla zo Slovenska cez Poľsko, Bielorusko a naprieč celým Ruskom na ďaleký východ do mesta Magadan a naspäť.  Jej dĺžka merala cez  cez 25 000km, po rôznych povrchoch, ktorým dominovali asfaltové cesty s rôznou kvalitou. Nechýbali ani off-roadové úseky po kamenitých, šotolinových a rozbahnených cestách ako i úseky v obzvlášť náročnom  teréne. Dĺžka trasy mimo asfaltového povrchu merala cez  6500 km.

magadan

Testované pneumatiky:

Charakteristika výrobcu:
Mitas E07 je cestovná enduro pneumatika pre cestovné endurá  s moderným figurovým dezénom pre predné i zadné kolesá. Má dobré jazdné vlastnosti ako na ceste, tak i v ľahkom teréne.

         mitas      mitas1
                
Rozmery pneumatík:


predná

MITAS 110/80-19  57T   E07  TL

zadná  

MITAS 150/70-17  69T   E07  TL

 






Hustenie pneumatík:

predná

2,1 bar

zadná

2,3 bar

 

Testovací motocykel:

BMW R 1200 GS Adventure

 

Zaťaženie motocykla:

1 jazdec + celková váha motocykla s batožinou  386kg 

Trasa:

trasa

Kritériá a subjektívne hodnotenie pneumatík:

1.Opotrebenie:
Postupné opotrebovávanie profilu pneumatík som priebežne odmeriaval v intervale najazdenia 1500 km. Na zadnej pneumatike v strede behúňa, v mieste styku – záberu dezénu s vozovkou. Na prednej pneumatike som  hodnoty odmeriaval z najviac namáhanej časti behúňa - nie zo stredu pneumatiky. Hodnoty opotrebenia som zozbieral z viacerých miest po celom obvode a ich aritmetické  priemery sú zobrazené v nasledovnom grafe. graf

Z grafu možno vyčítať, že opotrebenie prednej i zadnej pneumatiky prebieha prilbližne v rovnakom pomere. Predná pneumatika začína asi s polovicou hĺbky profilu pneumatiky zadnej, z čoho usudzujem, že obe pneumatiky sú nastavené tak, aby bola dosiahnutá rovnaká životnosť.  V porovnaní s výsledkami z predchádzajúceho testu pneumatík E07 v Afrike, sa  v tomto teste preukázalo, že pri rovnakom počte najazdených kilometrov (12 000km), pneumatiky dosiahli porovnateľné opotrebenie. Tento fakt ma utvrdzuje v tom, že  pneumatiky zvládnu i väčší počet kilometrov aký bol dosiahnutý v oboch doterajších testoch. Životnosť v tomto teste bola znížená ich extrémnym zaťažovaním v teréne. Ich výmena bola podmienená značnou únavou behúňa ako aj dispozíciou ich výmeny za nové pneumatiky. Avšak v krajnom prípade a za použitia duší, by pneumatiky i po dosiahnutých 16 000 km ešte slúžili. Stále zostávala časť profilu medzi značkovačom opotrebenia dezénu a behúňom. Vysoká životnosť tvrdšej použitej zmesi pneumatík E07 a univerzálnosť dezénu ich predurčujú pre diaľkové cestovanie. Pri dlhodobej jazde priemerne okolo 800km denne sa neprejavilo žiadne narušenie prvkov dezénu, ktoré by bolo spôsobené z dôvodu prehriatia pneumatiky samotnej.

Na nasledujúcich fotografiách s počtom najazdených kilometrov okolo 16 000km, je vidieť rozsiahle opotrebenie v oblasti behúňa. Toto výrazné popraskanie až zostarnutie pneumatiky bolo spôsobené neustálym cyklickým zaťažovaním behúňa vplyvom výrazných povrchových nerovností vozovky (jamy, priečne ryhy a pod.) na trase cez 6500 km.

pneu

Pneumatiky boli značne unavené až zoslabené, čo sa pri oprave defektov prejavilo nedržaním samotného tvaru pneumatiky a bez použitia duše ich nebolo možné nahustiť. Lepšie výsledky v tomto náročnom teréne, by priniesla zosilnená verzia Dakar.

pneu

Značné opotrebenie figúr dezénu, ich chýbajúce časti, ryhy boli spôsobené enormným zaťažovaním pneumatík v ostrom kamenistom teréne.

Fotodokumentácia pneumatík a jazdených povrchov v priebehu testu:

pneu1     pneu2

pneu1     pneu1

pneu1     pneu1

pneu1     pneu1

pneu1     pneu1

pneu1     pneu1
          

2.Ovládateľnosť:
Pri nájazde do zákruty je potrebný väčší dôraz pre náklon motocykla. Toto chovanie je dané tvarom behúňa, ktorý je plochejší v porovnaní s inými typmi  pneumatík v tejto triede. Na druhej strane je zanedbateľné na motocykli zaťaženom batožinou, kedy je potrebná oveľa väčšia sila na prekonanie tiaže v postranných kufroch.

3.Priľnavosť v náklone:
Pri jazde v zákrute na suchom asfalte, so zreteľom na zaťaženie motocykla je bočné vedenie dostatočné a ich chovanie je kľudné bez straty adhézie. Na mokrom povrchu je citeľná mierna nervozita, čo si vyžaduje určitú zdržanlivosť pri jazde.

4.Priľnavosť pri zrýchľovaní:
Prenos sily, priame a bočné vedenie je dostatočné, pneumatiky nepodklzujú. I pri rýchlostiach nad 160km/h sa pneumatiky správajú stabilne bez výraznej nervozity.

5.Správanie v medznej oblasti:
Pneumatiky sa pri bežnom brzdení správajú v štandardných medziach. Pri extrémnom brzdení, v priamom smere jazdy, držia motocykel v pôvodnom smere. Stabilita pri brzdení sa  viac krát preukázala v extrémnych nepredvídateľných situáciách.

6. Jazda v teréne:
Poloterénny dezén pneumatík ich predurčuje do suchých a kamenitých podmienok. Pri jazde na suchu mimo spevnených komunikácii, na šotoline, kamení, piesku sa E07 chovajú v medziach stability a umožňujú jazdcovi kontrolu nad motocyklom. Tvar a geometria dezénu zabezpečujú pneumatikám dostatok trakcie v suchých podmienkach.  V podmáčanom a blatistom teréne vzhľadom na geometriu dezénu a obmedzené možnosti ťažkého motocykla majú priemerné jazdné vlastnosti, ale svoju prácu si odvedú.

7. Hlučnosť:
Jazda na pneumatikách E07 je sprevádzaná výraznejšou zvukovou kulisou.

Zhrnutie:
Test pneumatík MITAS E07 bol orientovaný pre potreby motocestovateľa a to na maximálny kilometrový nájazd s dôrazom na bezpečnosť a stabilitu  jazdy pri plne batožinou zaťaženým motocyklom. Pneumatiky sa vyznačujú vysokou životnosťou a všestrannosťou použitia, ktoré umožnujú i jazdu v ľahšom predovšetkým suchom teréne. Na blatistom a podmáčanom povrchu vzhľadom na obmedzené možnosti ťažkého motocykla sa taktiež nestratia. Vizuálna stránka dezénu dodáva motocyklu atraktívny dobrodružný OFF-ROAD vzhľad.  V tomto teste sa potvrdili vlastnosti pneumatík získané v Afrike, pričom bola reálne posunutá hranica ich životnosti o niekoľko tisíc kilometrov. Pre výpravu do náročných terénnych podmienok odporúčam použiť verziu Dakar a aplikovať duše.  V porovnaní s inými výrobcami podobných typov pneumatík je ich prednosťou  i pomer  nadobúdajúcej ceny/výkon.