•Test pneumatík E07 na Ďalekom východe
•Test pneumatík E07 v Afrike
O mne Cesty Testy pneumatík Aktuality Diskusia
Test pneumatík Mitas

 

 







     Test pneumatík pre veľké cestovné endurá Mitas E07

mitas_logo

 

Je príjemné novembrové ráno a my otáčame kľúčikom v zapaľovaní  našich nabalených dvojvalcov. Nadišiel ten dlho očakávaný okamih a jedno je už sto percentne isté, že o program na nasledujúcich päť týždňov máme postarané. Takto sa zrodil dlhodobý test nových rozmerov pneumatík určených pre veľké cestovné endurá Mitas E07.

Testovanie prebehlo v dňoch od 17.11 do 22.12. 2011 na africkom kontinente, na suchu i za mokra. Trase dlhej cez 12 000km po rôznych povrchoch, dominovali asfaltové cesty s rôznou kvalitou ale hlavne rôznorodou drsnosťou. Nechýbali ani off-roadové úseky po kamenitých a piesočnatých cestách. Trasa viedla zo španielskej Malagy cez krajiny západnej Afriky: Maroko, Západnú Saharu, Mauretániu, Senegal, Gambiu, Mali a naspäť.

Testované pneumatiky:

Charakteristika výrobcu:

Mitas E07 je cestovná enduro pneumatika pre cestovné endurá  s moderným figurovým dezénom pre predné i zadné kolesá. Má dobré jazdné vlastnosti ako na ceste, tak i v ľahkom teréne.

                  

                 

Rozmery pneumatík:

predná

MITAS 110/80-19  57T   E07  TL

MITAS 110/80-19  57 T  E07  TL-*DAKAR

zadná  

MITAS 150/70-17  69T   E07  TL

MITAS 150/70-17  69T   E07  TL-*DAKAR

*Dakar- žltý pruh-špeciálna verzia Dakar so zosilnenou kostrou

  Hustenie pneumatík:

predná

2,1 bar

2,3bar

zadná

2,3 bar

2,3bar

Testovacie motocykle:

BMW R 1200 GS Adventure

BMW R 1150 Adventure

Zaťaženie motocyklov:

1jazdec + celková váha motocykla s batožinou  386kg 

jazdec+spolujazdec+celková váha motocykla s batožinou 447kg

*Verzia Dakar bola testovaná na ťažšom motocykli.

Kritériá a subjektívne hodnotenie pneumatík:

1.Opotrebenie:

Aby bolo možné presne dokumentovať postupné opotrebovávanie profilu, meranie bolo vykonávané v intervale najazdenia 1500 km, v strede behúňa, v mieste styku (záberu) dezénu zadnej pneumatiky s vozovkou. Hodnoty opotrebenia sa zberali z viacerých miest po celom obvode a ich aritmetické  priemery sú zobrazené v nasledovnom grafe.

Z grafu možno je vidieť, že opotrebenie oboch verzií pneumatík prebieha skoro lineárne a môžeme konštatovať, že do prvej polovice najazdených kilometrov i s rovnakým úbytkom. Z daného zistenia vyplýva, že na oboch verziách pneumatík bola použitá rovnaká zmes. V druhej polovici najazdených kilometrov sa prejavilo mierne zvýšenie opotrebenia verzie DAKAR čo poukazuje na väčšie zaťaženie testovacieho motocykla.

Vysoká životnosť tvrdšej použitej zmesi pneumatík E07 a univerzálnosť dezénu, ich predurčujú pre diaľkové cestovanie. Pneumatiky s prehľadom zvládnu veľký kilometrový výkon cez 15 000km. Aj po najazdení 12 000km stále zostáva dostatok dezénu na prednej i zadnej pneumatike na oboch verziách.

*Celkový kilometrový nájazd až po hranicu životnosti bude vyhodnotený v druhej časti testu.

Pri dlhodobej jazde i pri zvýšených teplotách okolia okolo 38°C sa neprejavilo žiadne narušenie prvkov dezénu, ktoré by bolo spôsobené z dôvodu prehriatia samotnej pneumatiky ako i od prehriatej vozovky.

Fotodokumentácia jazdených povrchov v priebehu testu:

               

               

               

                 

               

                

                

2.Ovládateľnosť:

Je potrebný väčší dôraz pre náklon stroja pri nájazde do zákruty. Táto vlastnosť pneumatík sa preukázala pri jazde motocyklom nezaťaženým batožinou. Takéto chovanie môže byť z môjho pohľadu dané tvarom behúňa, ktorý je plochší v porovnaní s inými typmi  pneumatík v tejto triede. Na druhej strane je zanedbateľné na motocykli zaťaženom batožinou, kedy je potrebná oveľa väčšia sila na prekonanie tiaže batožiny v postranných kufroch.

3.Priľnavosť v náklone:

 Bočné vedenie pneumatík v náklone pri jazde v zákrute na suchom asfalte so zreteľom na zaťaženie motocykla je dostatočné a E07 sa chovajú kľudne bez straty adhézie. Na mokrom povrchu sa prejavuje mierna nervozita čo si vyžaduje určitú zdržanlivosť pri jazde.

4.Priľnavosť pri zrýchľovaní:

Prenos sily, priame a bočné vedenie je dostatočné, pneumatiky nepodklzujú. I pri rýchlostiach nad 160km/h sa pneumatiky správajú stabilne bez výraznej nervozity.

5.Správanie v medznej oblasti:

Pneumatiky sa pri bežnom brzdení správajú v štandardných medziach. Pri extrémnom brzdení, v priamom smere jazdy, držia motocykel v pôvodnom smere. Stabilita pri brzdení sa  viac krát preukázala v extrémnych nepredvídateľných situáciach, kedy za pomoci ABS uchránili motocykel i jazdca pred hroziacim nebezpečenstvom.

6. Jazda v teréne:

Poloterénny dezén E07 je vhodný do suchých a kamenitých podmienok. Pri jazde na suchu mimo spevnených komunikácii, na šotoline, kamení, piesku sa E07 chovajú v medziach stability a umožňujú jazdcovi kontrolu nad motocyklom. Tvar a geometria dezénu zabezpečujú pneumatikám dostatok trakcie v suchých podmienkach.

7.Tlak v pneumatikách:

Celú trasu  motocykle absolvovali bez jediného defektu pričom nebol použitý žiadny prostriedok proti strate tlaku v pneumatikách. I pri vyšších teplotách okolia okolo 38°C som nezaznamenal žiadnu výraznú stratu tlaku  vzduchu ani na jednej z testovaných pneumatík. Pneumatiky boli bez problémov prezuté v domácich podmienkach, za použitia minimálneho náradia, čím boli navodené sťažené podmienky pri prezúvaní v teréne mimo civilizácie.

8. Hlučnosť:

Jazda na pneumatikách E07 je sprevádzaná výraznejšou zvukovou kulisou, čo môže iným jazdcom prekážať.

Zhrnutie:

Test pneumatík MITAS E07 bol orientovaný na potreby z pohľadu motocestovateľa  a to na maximálny kilometrový nájazd s dôrazom na bezpečnosť a stabilitu  jazdy pri plne batožinou zaťažených motocykloch. Jazda s motocyklom pri veľkom počte kilometrov, ďaleko od domova, často v sťažených podmienkach, prináša extrémne a nepredvídateľné situácie. Týmto  chcem upozorniť, že počas celého testovania v spojení s pneumatikami nedošlo k žiadnej negatívnej udalosti. Pneumatiky E07 sa vyznačujú vysokou životnosťou a všestrannosťou použitia, ktoré umožnujú i jazdu v ľahšom predovšetkým suchom teréne. V porovnaní s inými výrobcami sa na stranu voľby týchto pneumatík prikláňa i pomer cena/výkon.  V neposlednom rade je treba oceniť i vizuálnu stránku dezénu, ktorá dodáva motocyklu atraktívny dobrodružný OFF-ROAD vzhľad. Pre mňa ako diaľkového mototuristu budú pneumatiky MITAS E07 voľbou i  v budúcnosti.