Test pneumatík pre veľké cestovné
endurá Mitas E07
Je
príjemné novembrové ráno a my otáčame kľúčikom v zapaľovaní našich nabalených dvojvalcov. Nadišiel ten
dlho očakávaný okamih a jedno je už sto percentne isté, že o program na
nasledujúcich päť týždňov máme postarané. Takto sa zrodil dlhodobý test nových rozmerov
pneumatík určených pre veľké cestovné endurá Mitas E07.
Testovanie prebehlo v dňoch od 17.11 do
22.12. 2011 na africkom kontinente, na suchu i za mokra. Trase dlhej cez
12 000km po rôznych povrchoch, dominovali asfaltové cesty s rôznou kvalitou ale hlavne rôznorodou
drsnosťou. Nechýbali ani off-roadové úseky po kamenitých a piesočnatých cestách.
Trasa viedla zo španielskej Malagy cez krajiny západnej Afriky: Maroko, Západnú
Saharu, Mauretániu, Senegal, Gambiu, Mali a naspäť.
Testované pneumatiky:
Charakteristika výrobcu:
Mitas E07 je cestovná enduro pneumatika
pre cestovné endurá s moderným
figurovým dezénom pre predné i zadné kolesá. Má dobré jazdné vlastnosti
ako na ceste, tak i v ľahkom teréne.
Rozmery pneumatík:
predná |
MITAS 110/80-19 57T E07 TL |
MITAS 110/80-19 57 T E07 TL-*DAKAR |
zadná |
MITAS 150/70-17 69T E07 TL |
MITAS 150/70-17 69T E07 TL-*DAKAR |
*Dakar- žltý pruh-špeciálna verzia
Dakar so zosilnenou kostrou
Hustenie pneumatík:
predná |
2,1 bar |
2,3bar |
zadná |
2,3 bar |
2,3bar |
Testovacie motocykle:
BMW R 1200 GS Adventure |
BMW R 1150 Adventure |
Zaťaženie motocyklov:
1jazdec + celková váha motocykla s
batožinou 386kg |
jazdec+spolujazdec+celková váha
motocykla s batožinou 447kg |
*Verzia Dakar bola testovaná na ťažšom
motocykli.
Kritériá a subjektívne hodnotenie pneumatík:
1.Opotrebenie:
Aby bolo možné presne dokumentovať
postupné opotrebovávanie profilu, meranie bolo vykonávané v intervale
najazdenia 1500 km, v strede behúňa, v mieste styku (záberu) dezénu zadnej
pneumatiky s vozovkou. Hodnoty opotrebenia sa zberali z viacerých
miest po celom obvode a ich aritmetické priemery sú zobrazené v nasledovnom grafe.
Z grafu možno je vidieť, že opotrebenie oboch verzií pneumatík
prebieha skoro lineárne a môžeme konštatovať, že do prvej polovice
najazdených kilometrov i s rovnakým úbytkom. Z daného zistenia vyplýva,
že na oboch verziách pneumatík bola použitá rovnaká zmes. V druhej
polovici najazdených kilometrov sa prejavilo mierne zvýšenie opotrebenia verzie
DAKAR čo poukazuje na väčšie zaťaženie testovacieho motocykla.
Vysoká životnosť tvrdšej použitej zmesi pneumatík E07 a univerzálnosť dezénu,
ich predurčujú pre diaľkové cestovanie. Pneumatiky s prehľadom zvládnu veľký
kilometrový výkon cez 15 000km. Aj po najazdení 12 000km stále zostáva dostatok
dezénu na prednej i zadnej pneumatike na oboch verziách.
*Celkový kilometrový nájazd až po hranicu životnosti bude vyhodnotený
v druhej časti testu.
Pri dlhodobej jazde i pri zvýšených teplotách okolia okolo 38°C sa
neprejavilo žiadne narušenie prvkov dezénu, ktoré by bolo spôsobené
z dôvodu prehriatia samotnej pneumatiky ako i od prehriatej vozovky.
Fotodokumentácia jazdených povrchov v priebehu testu:
2.Ovládateľnosť:
Je potrebný väčší dôraz pre náklon stroja pri nájazde do zákruty. Táto vlastnosť
pneumatík sa preukázala pri jazde motocyklom nezaťaženým batožinou. Takéto
chovanie môže byť z môjho pohľadu dané tvarom behúňa, ktorý je plochší v porovnaní
s inými typmi pneumatík v tejto
triede. Na druhej strane je zanedbateľné na motocykli zaťaženom batožinou, kedy
je potrebná oveľa väčšia sila na prekonanie tiaže batožiny v postranných
kufroch.
3.Priľnavosť
v náklone:
Bočné vedenie pneumatík v náklone
pri jazde v zákrute na suchom asfalte so zreteľom na zaťaženie
motocykla je dostatočné a E07 sa chovajú kľudne bez straty adhézie. Na
mokrom povrchu sa prejavuje mierna nervozita čo si vyžaduje určitú zdržanlivosť
pri jazde.
4.Priľnavosť
pri zrýchľovaní:
Prenos sily, priame a bočné vedenie je dostatočné, pneumatiky nepodklzujú.
I pri rýchlostiach nad 160km/h sa pneumatiky správajú stabilne bez výraznej
nervozity.
5.Správanie
v medznej oblasti:
Pneumatiky sa pri bežnom brzdení správajú v štandardných medziach. Pri
extrémnom brzdení, v priamom smere jazdy, držia motocykel v pôvodnom smere.
Stabilita pri brzdení sa viac krát preukázala
v extrémnych nepredvídateľných situáciach, kedy za pomoci ABS uchránili
motocykel i jazdca pred hroziacim nebezpečenstvom.
6. Jazda
v teréne:
Poloterénny dezén E07 je vhodný do suchých a kamenitých podmienok. Pri
jazde na suchu mimo spevnených komunikácii, na šotoline, kamení, piesku sa E07
chovajú v medziach stability a umožňujú jazdcovi kontrolu nad
motocyklom. Tvar a geometria dezénu zabezpečujú pneumatikám dostatok
trakcie v suchých podmienkach.
7.Tlak
v pneumatikách:
Celú trasu motocykle absolvovali bez
jediného defektu pričom nebol použitý žiadny prostriedok proti strate tlaku v
pneumatikách. I pri vyšších teplotách okolia okolo
38°C som nezaznamenal
žiadnu výraznú stratu tlaku vzduchu ani
na jednej z testovaných pneumatík. Pneumatiky boli bez problémov prezuté v domácich
podmienkach, za použitia minimálneho náradia, čím boli navodené sťažené
podmienky pri prezúvaní v teréne mimo civilizácie.
8. Hlučnosť:
Jazda na pneumatikách E07 je sprevádzaná výraznejšou zvukovou kulisou, čo
môže iným jazdcom prekážať.
Zhrnutie:
Test
pneumatík MITAS E07 bol orientovaný na potreby z pohľadu motocestovateľa a to na maximálny kilometrový nájazd s dôrazom
na bezpečnosť a stabilitu jazdy pri plne
batožinou zaťažených motocykloch. Jazda s motocyklom pri veľkom počte
kilometrov, ďaleko od domova, často v sťažených podmienkach, prináša extrémne a
nepredvídateľné situácie. Týmto chcem upozorniť,
že počas celého testovania v spojení s pneumatikami nedošlo k žiadnej
negatívnej udalosti. Pneumatiky E07 sa vyznačujú vysokou životnosťou a všestrannosťou
použitia, ktoré umožnujú i jazdu v ľahšom predovšetkým suchom teréne. V
porovnaní s inými výrobcami sa na stranu voľby týchto pneumatík prikláňa i
pomer cena/výkon. V neposlednom rade je
treba oceniť i vizuálnu stránku dezénu, ktorá dodáva motocyklu atraktívny
dobrodružný OFF-ROAD vzhľad. Pre mňa ako diaľkového mototuristu budú pneumatiky
MITAS E07 voľbou i v budúcnosti.
|